Zodpovedné podnikanie - istota v neistote
Premiérové stretnutie troch sektorov na podceňovanú tému
(Košice, 26. november 2009, Eva Oravská) - Z čoho budem žiť? Túto otázku si kladú tisícky ľudí na Slovensku obávajúci sa jóbovej zvesti o strate pracovného miesta či o iných „zoštíhľovacích“ opatreniach spoločnosti, ktorá ich zamestnáva. Viac ako ročné skúsenosti firiem ukazujú, že včasná a častá komunikácia na všetkých úrovniach a so všetkými pracovníkmi výrazne pomáha zmierniť spomínané obavy. Rovnako však vplýva aj na obyvateľov obce, mesta a regiónu, v ktorej podnik pôsobí. A to nielen slovne, ale predovšetkým formou nezmenenej pomoci školám, nemocniciam či dobrovoľníkom. So skúsenosťami na túto tému sa podelili a odpovede na mnohé vznikajúce otázniky hľadali predstavitelia dvadsiatich dvoch organizácií zo súkromného, neziskového aj verejného sektora na dnešnom stretnutí v Košiciach s názvom Firemná komunikácia v turbulentných časoch. Na Slovensku ho premiérovo zorganizoval Communication House - subjekt, ktorý od vlaňajšieho októbra navrhol početným podnikom postupy ako ťažkú ekonomickú situáciu komunikačne riešiť.
„Aj keď sme museli znížit počet zamestnancov, vzťah obyvateľov Spiša sa k nám nezmenil. Vedia, ze sme serióznym závodom. Naše kroky sú pod ich denno-denným drobnohľadom,“ uviedla Pavla Mončeková, manažérka ľudských zdrojov Embraco Slovakia zo Spišskej Novej Vsi, ktorý v súčasnosti dáva prácu takmer 2000 ľuďom.
U. S. Steel Košice vidí svoju úlohu v starostlivosti o zamestnancov aj o región východného Slovenska. Hovorca spoločnosti a riaditeľ Vonkajších vzťahov Ján Bača: „Naďalej podporujeme početné aktivity. Dni dobrovoľníctva alebo podujatia pre tisícky detí sú len dva z mnohých príkladov. Patria však k dôležitým signálom o stabilite veľkého zamestnávateľa.“
Firmy si uvedomujú vplyv svojho konania a angažujú sa v podpore tretieho sektora aj jednotlivcov. „Pokračujeme v projekte RWE Companius. V tomto roku sme podporili vyše 150 neziskových aktivít našich pracovníkov,“ vyjadrila sa Andrea Danihelová, hovorkyňa a vedúca úseku Komunikácia VSE.
Nech však išlo o ziskovú či neziskovú organizáciu, podstata sa ukázala rovnaká. Hovorca J&T Maroš Sýkora: „Základom je dlhodobé dodržiavanie etických princípov v komunikácii.“
Kríza zasiahla aj samosprávy. Beatrice Szabóová, hovorkyňa primátora Bratislavy porovnávala: „Hlavného mesta sa ťažké časy nedotkli natoľko ako iných regiónov Slovenska. Uvedomujeme si však, že sa musíme viac starať o informovanie verejnosti. Preto aj my pripravujeme podrobnejšie správy pre médiá a prichádzame s novými témami.“
„Zodpovedné, etické podnikanie dokáže prekonať ekonomické a spoločenské turbulencie. Príkladom je firma Baťa,“ uviedla Jozefa Poláková, guvernérka Rotary International pre Slovensko a Českú republiku v rokoch 2008 – 2009.
„Podarilo sa nám vytvoriť platformu pre ľudí hľadajúcich odpovede ako využiť dosiaľ nedocenenú silu komunikácie. Som tomu veľmi rada,“ povedala na margo podujatia Eva Čániová, riaditeľka Communication House.