Srdiečko novým podtatranským symbolom?
Križovatka Poprad – západ jednou z najunikátnejších stavieb posledných rokov
(Poprad, 3. decembra 2008, Anton Oberhauser) – Od najbližšieho víkendu začnú vodiči využívať jednu z najkrajších stavieb slovenskej dopravnej infraštruktúry. Ide o štvorramennú mimoúrovňovú križovatku Poprad-západ. Objekt, pre ktorý sa možno ujme poetické meno Srdiečko, sprejazdnia spolu s časťou diaľničného ťahu Mengusovce - Jánovce dlhého 17,85 km. Slávnosť pri príležitosti odovzdania stavby do užívania organizuje Národná diaľničná spoločnosť s partnermi v piatok podvečer.
Križovatku postavili košické Inžierske stavby (IS) za vyše 28 mesiacov - od konca júna 2006 do začiatku novembra 2008 a stála vyše 145 miliónov korún (teraz vyše 4,8 mil. eur). Hoci oficiálne je súčasťou úseku, ktorý začnú vodiči využívať až v lete 2009, jej spustenie je nevyhnutné pre plynulú prevádzku diaľničného obchvatu Popradu.
Svojím tvarom a blízkosťou aj k letisku a hlavnej železničnej trati má most ambíciu stať sa moderným symbolom podtatranskej oblasti. Hlavná vetva smerujúca zo severu na juh a premosťujúca diaľnicu D1, cestu I/18 a železnicu, meria 326 metrov. Vetvy vjazdu na diaľnicu a výjazdu z nej majú dĺžku 109 m. Dielo naprojektoval Ing. Tibor Michalka a kolektív z bratislavskej firmy Alfa 04. „Ide o technologicky najnáročnejší most na našej časti ťahu Mengusovce - Jánovce. Mostné piliere majú netypický elipsovitý pôdorys a lievikový tvar. Výnimkou je centrálny stĺp s pôdorysom kruhu, ktorý podopiera tzv. srdce mosta – odtiaľ názov Srdiečko,“ približuje detaily Ing. Peter Lehotský-Mikuš, manažér stavby z Inžinierskych stavieb.
So srdcom mosta sa spája aj ďalší superlatív – až 1 410 m3 betónovej zmesi doň zabudovali stavbári v auguste 2007 za približne 36 hodín. Išlo o najdlhšiu nepretržitú betonáž v Inžinierskych stavbách minimálne za posledné desaťročie.
Po budúcoročnom kompletnom sprejazdnení D1 Mengusovce – Jánovce sa severný ťah diaľnice predĺži od Ivachnovej bez prerušenia až po Jánovce na vyše 83 kilometrov. Križovatka Poprad-západ bude slúžiť na odbočovanie z diaľnice do Popradu a na letisko a opačne. V najbližších dňoch a mesiacoch dočasnej prevádzky sa teda na moste očakáva vyššia intenzita dopravy než po úplnom sprejazdnení podtatranskej diaľnice.
Kontakt
Ing. Pavol Peško, Inžinierske stavby Košice
055 / 633 94 55, 0904 703 408, marketing@inzinierske-stavby.sk
Mgr. Anton Oberhauser, Communication House Košice
055 / 623 00 70, 0911 291 255, aoberhauser@communicationhouse.sk